Adjacent to the Zocalo, Mexico's most important public square, is the country's central Cathedral, designated a world heritage site by UNESCO. After being threatened for hundreds of years by earthquakes and uneven sinking, an extensive restoration saved the building from collapse in the 1990s. Throughout its nine-year restoration, a mammoth green scaffold buttressed the interior, being readjusted every fifteen days along with the Cathedral's warped foundation. When the restoration was complete, Lasch proposed to Mexico City's Commission of Art for Public Spaces (CAEP) that he reassemble the 300-ton structure as a temporary exhibition on the Zocalo, exactly as it had existed in the cathedral. The CAEP enthusiastically accepted the proposal and recommended its execution, but one year and numerous negotiations later the project was abandoned due to conflicts between left and right governments of the city and the nation, respectively. The series includes the proposal itself, also published at the time in the journal ‘Curare’ (1999), an installation and video created several years later that follows the evolution of the project and reuses the original photographs and simulations (2004), two and three-dimensional compositions inspired by the scaffold (1999-present), and a large scale architectural model (2018).
Después de siglos de terremotos y hundimientos la Catedral Metropolitana de la Ciudad de México, patrimonio universal de la UNESCO, fue rescatada por un fascinante proceso de ingeniería en la década de los noventas. Durante todo este período un enorme andamio verde ocupaba gran parte del edificio. En 1999, coincidiendo con una iniciativa gubernamental de rediseñar el Zócalo y sabiendo que el andamio de la Catedral pronto sería desarmado, el artista Pedro Lasch propuso a la “Comisión de Arte en Espacios Públicos” (CAEP) del Gobierno de la Ciudad de México la reconstrucción y exposición temporal de la estructura metálica de trescientas toneladas sobre la plancha vecina del Zócalo. La comisión dictaminó que se ejecutara el proyecto y obtuvo el apoyo de la Ciudad de México para su realización. Después de casi un año de negociaciones y el apoyo adicional del equipo de Rescate de Catedral, la idea fue abandonada por falta de iniciativa política al nivel federal. La propuesta original se publicó entonces en la revista ‘Curare’ para su registro, con una introducción del historiador de arte y miembro de la CAEP Renato González Mello. Las obras de la serie incluyen la propuesta misma y el dictamen official de la CAEP (1999), una instalación y video creados por Lasch con las simulaciones digitales y fotografías originales (2004), dibujos y obras gráficas inspiradas en el andamio (1999-presente), así como una maqueta arquitectónica de gran escala (2018).